En Br/Pt Ru Ge
Pivot Tube - polski portal użytkowników Pivota
polski portal użytkowników Pivota
Znajdz nas na YouTube
Subskrybuj
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się


Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Nawigacja
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

23.09.2017 20:38
Zakladke download*

23.09.2017 20:37
Wejdź sobie w zakladke pobierz na górze i tam wszystko jest

23.09.2017 11:34
siema nowy jestem jak sie sciaga figury

19.09.2017 21:04
Aye

13.08.2017 20:37
wiem

13.08.2017 19:11
Do takich rozmów polecam CleverBota.

13.08.2017 18:47
lidia kończe

13.08.2017 18:46
co?

13.08.2017 18:30
Może tclizk26fb nada lepszy kierunek tej rozmowie?

13.08.2017 18:30
LIDIA NIE jezyk

Facebook
Aktualnie online
» Gości online: 4

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 4,389
» Najnowszy użytkownik: kapi
Reklama
[Ważne] Easing - aby animacja była płynna
Witam!
Poradnik utworzony przez Zoola. Wszelkie prawa zastrzeżone.

I - Prolog


Na początek uwagi wstępne:
- cały tekst, co do litery, jest napisany przez Zoola.
- wszystkie animacje pokazane w tym temacie są robione przeze mnie (Zoola) w pivocie 2 z domyślnym fps,
- zezwalam (Zool) na kopiowanie zawartych tu treści jedynie po uzyskaniu zgody ode mnie,
- jedynym autorem tego tutoriala jest Zool.

II - Teoria


Wiem że to przynudzanie, ale proponuję przeczytać, żeby w pełni zrozumieć resztę.

Płynność (smoothness) - kiedy nasze oko rejestruje poszczególne klatki animacji jako ciągły (nieprzerwany) ruch, możemy nazwać animację płynną.
Easing/Smoothing - technika wygładzania i rozpędzania ruchu, która zostanie dokładniej opisana w dalszej części tutoriala.
Odstęp (Space) - Odległość danej figury między daną i kolejną klatką animacji.
Spacing - dana technika tworzenia odstępów. Dla przykładu: "I like your spacing." znaczyłoby: "Podoba mi się jak robisz odstępy.".
FPS (Frame Per Second)/Framerate - ilość klatek na sekundę.
Double/Triple Framing - technika wstawiania tej samej klatki dwu- lub trzykrotnie.

III - Praktyka


Czyli coś konkretnego. Zaczynamy.

Zazwyczaj płynność wskazuje na poziom animacji. Z nią też początkujący mają największy problem.

Przypuśćmy, że jakiś koleś włącza po raz pierwszy pivota. Na dobry początek postanawia stworzyć animację odbijającej się piłki. No więc włącza pivota, tworzy zwykłą kulkę, podłogę i zaczyna animowanie. I jak to początkujący - zero cierpliwości i umiejętności. Double framing, za duże odstępy i tak dalej. Wynik jest taki:



Co można poradzić temu panu? Przede wszystkim zwiększenie liczby klatek i zaprzestanie używania double frame'ingu. Tak też ten koleś zrobił. Wyszło mu coś takiego:



Różnica jest, ale i tak nie jest dobrze. W tym momencie do gry wchodzi easing. Na czym on polega? Jest to rozpędzanie ruchu. Tak więc nie przesuwamy piłki ciągle o tę samą odległość, lecz najpierw przesuwamy ją , dajmy na to, o trzy piksele. Następnie o 6, 12, 24, aż osiągniemy upragnioną prędkość. Oczywiście zależnie od tego jak szybki ma być ruch, wartości te mogą być inne. Nie należy też brać ich dosłownie, tylko przesuwać mniej-więcej o podwójną wartość poprzedniego space'a.

Kiedy nie używamy easingu? Teoretycznie każdy ruch się rozpędza, więc zawsze. Czasem jednak ruch zaczyna się poza kamerą lub będąc czymś zakrytym. Poza tym warto się zastanowić kiedy ruch tak naprawdę się zaczyna, a kiedy jedynie zmienia kierunek/wektor/prędkość/whatever.

Przy bardzo szybkich ruchach, które mają wyglądać dynamicznie, używa się słabego easingu, lub heavy spacingu, który zostanie opisany później.

No dobra, wróćmy do naszego kolesia. Zaczyna on animację piłki od nowa. Przesuwa obiekt o kilka pikseli w dół, potem o dwa razy tyle. Następnie znowu podwaja tę odległość i tak ciągle, aż otrzyma upragnioną prędkość. Następnie odbija piłkę o , dajmy na to, połowę poprzedniego space'a i !uwaga! zmniejsza w następnej klatce poprzednią odległość o połowę. Tak, easing stosuje się też przy hamowaniu. Gdy już odległość osiągnie 1 piksel, piłka jest poruszana o 1 piksel w dół. Rozpędza się aż osiągnie podłoże i odbija się o połowę poprzedniej odległości. Nasz ciężko pracujący ziomek osiąga następujący efekt:



No, nasz koleś zrobił dzisiaj znaczne postępy. Teraz czas na coś, co tygryski lubią najbardziej - heavy spacing. Jak sama nazwa mówi, jest to technika robienia dość sporych odstępów. Rzecz jasna z zachowaniem płynności. Jak się ją wykonuje? Należy w bardzo krótkim czasie (np. 2 lub nawet 1 klatka) rozpędzić figurę, a następnie wykonać znacznie większy odstęp. Tej techniki można używać przy wyskakiwaniu, uderzaniu... no dobra, praktycznie przy wszystkim, co ma wyglądać szybko. Na wyższym poziomie animatorskim powoli zacznie się Wam zacierać granica między zwykłym easingiem a heavy spacingiem.

No ale nasz koleś bierze się do roboty. Przesuwa piłkę o bardzo małą odległość (np. 2-3 piksele), potem o trochę większą (5-6 pikseli), a następnie o kilkakrotnie większą od wcześniejszej. W podobny sposób spowalnia piłkę po odbiciu. Efekt wygląda tak:



Na koniec polecam wszystkim zabawę easingiem i heavy spacingiem w celu osiągnięcia najładniejszego efektu.

Pozdrawiam!
Komentarze
#1 | stenio dnia 13.07.2010 11:36:15
Proszę, pomóżcie mi z tym 3 obrazkiem , prosze. Z góry dzięki Wink
#2 | stenio dnia 13.07.2010 13:03:54
Oj, sorki z tym 2. Sorki za pomyłkejezyk
#3 | bolek019 dnia 13.07.2010 17:10:06
Też nad tym pracuję, i mi to wychodzi robię najpierw dużą kulkę, a potem małą.
#4 | Foley dnia 13.07.2010 17:10:50
A co tu jest do pomagania? Robisz to co jest napisane. Masz nawet obrazek, więc zadanie jest baaardzo proste.
#5 | NORBERTJG dnia 17.07.2010 10:43:19
W 3 gdy piłka się odbije od podłoża musisz po prostu przedłuż trochę długość klatek w animacji <---poza tym wszystko pisze smile
#6 | Pivot Fun dnia 28.10.2010 18:39:23
THX, tez nie umiałem sad
#7 | IshidaUryyu dnia 01.12.2010 10:57:15
ja jeszcze musze popracować nad hamowaniem i jest OK
#8 | Mateusz196 dnia 16.12.2010 16:23:03
Mi już dzięki temu animacje lepiej wychodzą. Chociaż wiadomo ludzik to nie piłka i dlatego musze ćwiczyć ale tutorial zawalisty
#9 | LoNeWOlf dnia 18.01.2011 20:52:14
:o mam nadzieję ,że to nietrudne
#10 | Senesaku dnia 24.01.2011 15:06:03
Powiem szczerze, ze 3 klatka wygląda lepiej niz 4, wiec nie rozumiem poco ona jest Wink A poradnik dobrygood job
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 90% [27 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 3% [1 głos]
Dobre Dobre 0% [Brak oceny]
Średnie Średnie 3% [1 głos]
Słabe Słabe 3% [1 głos]