En Br/Pt Ru Ge
Pivot Tube - polski portal użytkowników Pivota
polski portal użytkowników Pivota
Znajdz nas na YouTube
Subskrybuj
Reklama
Zobacz temat
Pivot Tube - polski portal użytkowników Pivota ť Ogłoszenia
Jak DOBRZE komentować animacje?
Nazwa użytkownika
Hasło
Zarejestruj się Regulamin Forum FAQ Użytkownicy Dzisiejsze posty Szukaj

Drukuj temat

13-11-2013 09:48 PM Ogłoszenie: Jak DOBRZE komentować animacje? | Edytowane przez Foley 13-11-2013 09:50 PM

Foley

Założyciel

Awatar

Postów: 1455
Postów na dzień: 0.57
Data rejestracji: 07.06.10
Miejscowość: UK

Jak poprawnie komentować animacje?

Ten poradnik kierowany jest do każdego użytkownika forum.
Porusza on podstawowe kwestie związane z komentowaniem animacji, wyjaśnia jakie komentarze są akceptowalne, a jakie kwalifikują się na warna.

Przykłady złych komentarzy
1.
Skoczne, jednak trochę jest easingu...

Komentarzy jest zły, ponieważ nic się w nim nie zawiera. Powinno być opisane co, gdzie i w którym momencie jest skoczne, a ponadto powinna być oceniona większa ilość aspektów animacji (zarówno tych dobrych jak tych złych).
Taki komentarz kwalifikuje się na warna.

2.
Fajne good job

Komentarz nie zawiera żadnej merytorycznej treści. Autor tej wypowiedzi ocenił animację subiektywnie, jednym wyrazem. Komentarz powinien być dłuższy i bardziej obiektywny (można sobie pozwolić na ocenę subiektywną, ale nie powinna ona dominować w komentarzu).
Taki komentarz kwalifikuje się na warna.

3.
Fajne a mi nie wychodzi z piłką

To samo co powyżej. Nie powinniśmy mówić co nam wychodzi, a co nie. Wzmianka o swoich umiejętnościach może się ewentualnie się pojawić jako dodatek.
Taki komentarz kwalifikuje się na warna.


Inne przykłady złych komentarzy
skoczne

zacznij lepiej piłką czy patyczkiem ja też muszę tak zrobić bo jestem początkujący też

Jest skoczność. Hmmm... Tak na 1,5.



Przykłady dobrych komentarzy
1. animacja
Super! Te ruchy są zarąbiste. Tylko ten DF wszystko psuje. Pewnie chciałeś coś zamaskować. Też tak czasem robię xD Fizyka jest do bani, ale brak dobrej fizyki daje smaczek w animacji. Zobacz na piłkę po drugim zetknięciu z ziemią. Piłka odbija się mocnej niż poprzednio! Trochę to komicznie wygląda, tak jakby była tam trampolina xD

W komentarzu jest zawarte wszystko co być powinno. Autor tego komentarza wypisał błędy, dobre cechy animacji, a także to, co mu się podoba i nie podoba. Wypowiedź jest krótka, zwięzła i na temat. Jest to więc przykład prawidłowego komentarza.
Regularne dodawanie takich komentarzy zasługuje na nagrodę w postaci medalu lub innego odznaczenia.

2. animacja
Całkiem milutkie, pomijając fizykę w czasie lotu. Zbyt szybko przyśpiesza, a później ma ruch ciągły. Efekt nie potrzebny, bo brzydki, a także źle użyty i lepiej wyglądałoby bez. Po części też to tak brzydko wygląda po nie dokończyłeś. Pewnie nie wiedziałeś jak wylądować : ) Za to bardzo mi się podobają ręce. Widać siłę jaką stick używa to wrzucenia piłki do kosza.

Ten komentarz również opisuje wszystko co jest potrzebne w prawidłowym komentarzu. Na początku wypisane są błędy, co można poprawić. Na końcu wypisane jest to co się podoba i pozytywny aspekt animacji. Brawo! Prawidłowa konstrukcja komentarza, wypisane jest wszystko i jest to poukładane.
Regularne dodawanie takich komentarzy zasługuje na nagrodę w postaci medalu lub innego odznaczenia.

3. animacja
O ile stick z mieczem jest ładnie wyanimowany, to ten uderzony, po uderzeniu jest skoczny. Miało być 3D, a wyszła skoczna głowa. Ogólnie ładnie, pomijając to co napisałem. Podoba mi się ta końcówka, jak stick z mieczem wstaje, aby stać prosto (z tym ukucnięciem).

Ten komentarz również jest dobrą wypowiedzią. Jest krótki, zwięzły i na temat. Warto tutaj zaznaczyć, że nie każdy komentarz musi być długi. Nierzadko wystarczą dwa, trzy zdania, w których wszystko zostanie wyjaśnione.
Regularne dodawanie takich komentarzy zasługuje na nagrodę w postaci medalu lub innego odznaczenia.

4. animacja
Chód jest nieco pocięty, przydałoby się do niego trochę flowu - wyglądałby ładniej. Stopy są skoczne, stawiaj je zawsze dokładnie w tym samym miejscu co poprzednio. Wiem, że może to Ci się wydać bardzo czasochłonne. Jest jeszcze taki bug w Pivocie, że stopy się samoistnie skracają. Wtedy wystarczy przesunąć joint od kolana pixel, kilka pixeli w bok i już jest wtedy ok.
Efekty, jak dla mnie, są za szybkie. Spróbuj je przedłużyć o kilka klatek. Tak samo ten pocisk, który stick odbija. Prawie w ogóle nie można go zauważyć. Powinien on trwać dłużej. I nie mówię tutaj nawet o samym locie, ale już cząsteczki po uderzeniu. Powinien ten efekt się rozczłonkować i zanikać dużo wolniej niż on sam leciał.
Jeszcze co do efektu poświaty sticka. Dobry pomysł, ale warto by ten efekt wyeksponować. A jak to zrobić? Na przykład stosując kolorowe tło. Wystarczy kolor, na którym będzie to ładnie wyglądać i będzie pasowało do reszty.

A oto przykład komentarza bardziej rozbudowanego. Na początku wypisane są błędy, a także, co warto zauważyć, dopisane jest co należy poprawić i jak to zrobić. Często taka pomoc się przydaje, czasem nawet najdrobniejsza wskazówka może okazać się tą najbardziej pomocną. Dalej opisane są pozytywne aspekty animacji oraz to co się podoba. I również tutaj można dodać coś od siebie, np. co się podoba lub to co można byłoby dodać, żeby sprawić, aby animacja była ciekawsza.
Taki komentarz jest niezwykle pomocny dla animatora.
Regularne dodawanie takich komentarzy zasługuje na nagrodę w postaci medalu lub innego odznaczenia.

5. (link do animacji wygasł)
No to tak.
Te 2 kroki nie powinny się zatrzymywać i w sumie nie wiem czy to jest
bieg czy chód... Ręce to kompletny nieogar znaczy skoczne i sztywne przy zmianie.
Strasznie dziwne jest to zatrzymanie przed nim (tak dziwnie stoi O.o)
W punchu i kicku niema mocy. Punch jest odpowiedni jak na reakcje przeciwnika.
Przeciwnik to już kompletnie nie ogarnięty smile Leci trochę do góry nagle spada
na dół (widzę ze bohater dotyka nogą przeciwnika ale to jest muśniecie
a ten leci jakby ktoś na niego głaz zrzucił.)
Upadek przeciwnika też jest zły. Gdy już spadł nie rusza się i nagle 2 nogi spadają.
Lot bohatera tez jest dziwny ale uznam to jako flow.
Przy lądowania strasznie skoczna ręka. I musisz popracować nad wstawaniem bo to ci nie wychodzi.
Ogólnie to niedoeasingowane sztywne i skoczne. Ale to da się wyćwiczyć w krótkim
czasie.

Moim zdaniem to nie jest na średa (Nie wiem, nie znam się ale tak mi się wydaje)
Nie mówię tego żeby cię obrazić tylko po to abyś wiedział co robisz źle.

Kolejny przykład dosyć rozbudowanego komentarza. Autor tego komentarza skupił się na błędach. Dzięki temu, co autor komentarza wypisał, animator wiedział co jest źle w jego animacji, a przez to jakie elementy animacji powinien poprawić lub skupić się na wyeliminowaniu ich w kolejnych animacjach. Wyjaśnia to ostatnie zdanie komentarza: "[...]Nie mówię tego żeby cię obrazić tylko po to abyś wiedział co robisz źle." Komentarz jest surowy, ale prawdziwy, rzeczowy i mówi o każdym aspekcie animacji.
Taki komentarz jest niezwykle pomocny dla animatora.
Regularne dodawanie takich komentarzy zasługuje na nagrodę w postaci medalu lub innego odznaczenia.


Inne przykłady dobrych komentarzy
Ładnie, płynnie, niewielkie skoczności. Brakuje mi tu jednak czegoś, nie wiem, może poszczególne ruchy powinny być nieco dłuższe i głębsze. Pokombinuj z ogólnym smoothem.


Co do animacji, widać, że wyszedłeś z wprawy. Kiedyś wzorowałem się na twoich animacjach ^^. Tak jak powiedzieli wcześniej, są momenty bez easingu, za szybko zaczynasz ruch. Ogólnie staraj się unikać tych dziwnych wygięć kończyn, nie wygląda to zbyt ładnie. Podoba mi się to uderzenie z główki, jest w miarę zeasingowane, płynne.
Myślę, że spokojnie wrócisz do dawnej dyspozycji. Powodzenia! :D


Widać, że obserwujesz tych najlepszych w animacji i wzorujesz się na ich stylach.
Nie można powiedzieć, że to źle, aczkolwiek zabierasz się za to od złej strony.
Po kolei, spokojnie, nikt cię nie pogania.
Zacznę od plusów: dobra dynamika; dobra fizyka i easing przy przeładowaniu; uderzenie o ścianę, a także moment tuż przed uderzeniem.
Teraz minusy: niemiłosiernie skoczne; dużo szytwności; niekonsekwentne ruchy kamerą; sfailony smooth; ramiona wyginają się złe strony(!!); niedopracowanie w bg (uszkodzenie ściany).
Wspomniałem, że od złej strony idziesz. Mam na myśli to, że nie opanowałeś elementów powszechnie uznanych za łatwiejsze (np.: brak skoczności, easing), a próbujesz już coraz trudniejsze (smooth moves, flow).
Taki twój smoothing: niepłynny i brzydki - nie używaj go jeszcze! Animacja nie będzie odrażać.
Wyginanie rąk (w łokciach) w obie strony - odraża, nie rób czegoś takiego.
A nad czym pracować? Usuwaj skoczności. Animuj każdym jointem dla usunięcia sztywności. Rób więcej klatek tam, gdzie są potrzebne. I najważniejsze: poświęcaj więcej czasu na każdą animację, każdą klatkę, każdą figurę, każdy joint a nawet każdy piksel.

Druga piłka jest całkiem niezła. Fizyka ujdzie, easing poprawnie zastosowany - nie ma co się rozwodzić.

[I animka]
W pierwszym uderzeniu w ręku nie ma dynamiki, wszystko przez to cokolwiek dziwne wyhamowanie. Nie ma sensownego wyhamowania po wyprostowaniu się sticka. No i ogólnie skoczne.

[II animka]
Tutaj samo uderzenie lepsze, więcej dynamiki jest i ładniejsze wyhamowanie. Taka tam rytmiczna animacja, po pierwszym kroku znośnie wyhamowany ruch po drugim jest gorzej.



Podsumowanie: (bo po co czytać to wszystko)

Dobry komentarz:

1. Obiektywnie opisuje wszystkie istotne aspekty animacji.
- wady
- zalety
- oceniane powinny być aspekty mniej więcej na poziomie animatora Czytaj więcej >

2. Zawiera subiektywną opinię.
- czy animacja jest miła dla oka?

3. Jest rzeczowy.

4. Ma odpowiednią długość.
- zawiera tyle znaków ile potrzeba
- unikać ogólnikowych, jednozdaniowych komentarzy
- nie lać wody tylko po to, by komentarz wyglądał na długi

5. Jest poprawny językowo.
- nie jest to surowo oceniane, aczkolwiek warto zadbać o to, by komentarz łatwo i przyjemnie się czytało
- zamiast długaśnych zdań lepiej jest napisać kilka mniejszych
- nie używać słów, których znaczenia się nie zna

6. Najważniejsze: Jest przydatny dla animatora.
- komentarz ma przede wszytkim pomóc rozwijać umiejętności animatora


________________________________________________________
Podziękowania:

Dobór i analiza komentarzy: Szaman
Animacje: Flame, Last, Wawel
Komentarze: Black, Foley, Haqu, Magic, MrCiechan, MrShadow, Shark, Szaman
(kolejność alfabetyczna)
________________________________________________________


Bonus

Istnieje nieoficjalna zasada: komentarz za komentarz.
Oznacza ona, że jeżeli ktoś skomentował twoją animację, wypadałoby odwdzięczyć się tym samym.

Przy komentowaniu można opisywać elementy, które ocenia Rank-Team ustalając PPA. Znajdziesz je tutaj: Ustalenia dot. Klasyfikacji Animacji
 
Przeskocz do forum:
Forum powered by fusionBoard
Linki do tego tematu
URL:
BBcode:
HTML: